Ik wil mijn nutsvoorzieningen tijdig regelen

U gaat verhuizen en wilt graag meteen gebruik maken van gas, water elektriciteit en de kabel. Geef uw verhuizing dan tijdig (minimaal twee weken voor de sleuteloverdracht) door aan de leveranciers.

Hieronder ontdekt u hoe u de betreffende nutsbedrijven kunt bereiken én hoe u kunt deelnemen aan de voordelige gezamenlijke inkoop van energie. 

Veelgestelde vragen

Het grootste gedeelte van Purmerend is voorzien van stadsverwarming. Dit is een leidingnetwerk onder de stad, dat woningen voorziet van warm water en warmte.  
Vaak is de perlator (het zeefje) op de kraan de boosdoener bij onvoldoende waterdruk. U kunt dit verhelpen door de kop van de kraan los te schroeven, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met azijn.
Een andere oorzaak van onvoldoende waterdruk kan zijn dat de hoofdkraan niet helemaal opengedraaid is. Controleer of de hoofdkraan goed opengedraaid is.
Nog steeds onvoldoende waterdruk? Neem dan contact op met PWN 0900-4050700.
Gebruik hiervoor de verhuisplanner. Deze planner heeft een handige checklist waar u allemaal aan moet denken tijdens de verhuizing.
De algemene leveringsvoorwaarden voor de Warmtewet 2014 vindt u hier.
De tarieven voor de Warmtelevering 2014 vindt u hier.
Gas en elektra
In Nederland mag u zelf bepalen van wie u gas en elektra ontvangt. U kiest de energieleverancier die het beste bij u past. U bent daar geheel vrij in. Op www.energieleveranciers.nl staan tips en leest u meer over energieleveranciers, prijzen, soort contracten etc. Op deze website vergelijkt u de verschillende prijzen van energieleveranciers.

Water
PWN is de leverancier van water. Een formulier voor het aanvragen van water vindt u in de informatiemap maar het kan ook online via www.pwn.nl of telefonisch 0900-4050700.

Stadsverwarming
Als u een woning betrekt waarin stadsverwarming aanwezig is, dan moet u zich hiervoor aanmelden via www.stadsverwarmingpurmerend.nl. In combinatie met stadsverwarming wordt er altijd elektrisch gekookt. 
In de meeste gevallen is er een lagere waterdruk. U merkt dit bij het opendraaien van de kraan.
Als er bruin water uit de kraan komt, kunt u de kraan het beste dichthouden. Meestal is dit binnen enkele uren verholpen. Draai na een paar uur de kraan open die het dichtst bij de watermeter in de buurt zit. Laat het water 10 minuten flink doorstromen totdat de bruine kleur verdwenen is. Is het problemen nog niet verholpen? Dan kunt u ook de perlater (zeefje) in de kraan reinigen.
Probleem niet opgelost? Neem dan contact op met PWN 0900-4050700.
Tijdens het melden van elektrastoringen vragen wij u altijd een stekkerproef te doen. Misschien is er kortsluiting in een van uw apparaten. In dit geval bent u hier zelf verantwoordelijk voor. Om dit uit te sluiten kunt u de stekkerproef uitvoeren. 
1. Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen.
2. Verwijder in de gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten.
3. Schakel de groepen in de meterkast weer in.
4. Schakel de aardlekschakelaar opnieuw in.
5. Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet hierbij de apparaten ook één voor één aan of wacht tot deze automatisch aanslaan zoals bijvoorbeeld bij een koelkast.
6. Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de veroorzaker van de storing. Het moet gerepareerd of vervangen worden.

Na de stekkerproef nog steeds een storing? Neem dan contact met ons op via Klantcontact 0900-2022373 (lokaal tarief).
Als er een monteur komt en het blijkt toch kortsluiting in één van uw apparaten te zijn is de rekening voor de huurder.
Het is zeer hinderlijk voor u als u niet direct kunt beschikken over gas, elektra en/of water. Helaas ligt het buiten de macht van Wooncompagnie om hier iets aan te doen. Om die reden menen wij er goed aan te doen om u hiervan vóór het aangaan van de huurovereenkomst, op de hoogte te stellen. Wooncompagnie is dan ook niet aansprakelijk voor het ontbreken van de levering van gas, elektriciteit of water op het moment van de sleuteloverdracht noch voor de kosten van (her-) aansluiten.
Maak geen open vuur en draai direct de gaskraan dicht. Ventileer de woning. Gooi ramen en deuren open. Neem direct contact met ons op via Klantcontact 0900-2022373 (lokaal tarief).
Gebruik deze meterstandenkaart. Op deze manier ziet u of het ingeschatte verbruik door de leverancier juist is en signaleert u eventuele afwijkingen. 
Als de geiser van Wooncompagnie is dan is het onderhoud ook voor Wooncompagnie. Meld hierboven digitaal uw reparatieverzoek.
Kabelaanbieders zijn vaak gebonden aan een bepaalde regio. Hieronder een overzicht per regio.

UPC
Hollands Kroon
Medemblik
Opmeer
Schagen

CAI
Edam
Volendam

ZIGGO
Beemster
Hollands Kroon
Medemblik
Opmeer
Schagen
Schermer
Waterland
Zeevang

Als de elektrische boiler van Wooncompagie is dan is ook onderhoud voor Wooncompagnie. Op de homepagina meld u digitaal uw reparatieverzoek.

Ook interessant voor u