Veelgestelde vragen

Hieronder vind u een overzicht van de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen

Het grootste gedeelte van Purmerend is voorzien van stadsverwarming. Dit is een leidingnetwerk onder de stad, dat woningen voorziet van warm water en warmte.  
Warmte-Terug-Win-Unit of ook wel een WTW genoemd wordt gebruikt voor warmterugwinning. Dat is een principe waarbij de warmte van afgevoerde lucht wordt overgedragen aan verse, nog niet opgewarme lucht.
Dit meldt u bij de cv installateur. Bovenaan de pagina vindt u het telefoonnummer. De telefoonnummers zijn afhankelijk van de woonplaats.
Cv-installaties moeten worden gebruikt volgens de in uw woning aanwezige bedieningsvoorschriften. Bij woningen die voorzien zijn van een individuele cv ketel heeft Wooncompagnie vrijwel alleen zogenoemde gesloten cv-ketels (Hierbij wordt de verbrandingslucht niet vanuit de woning maar van buitenaf aangezogen). Deze ketels worden afhankelijk van het type éénmaal per twee of drie jaar schoongemaakt en gecontroleerd. De servicebedrijven verrichten deze werkzaamheden en zorgen voor het opheffen van storingen. Deze onderhoudskosten zijn voor rekening van Wooncompagnie. Elektrische boilers zijn onderhoudsvrij.

Let op:
Bij het verhelpen van zogeheten ‘onnodige storingen’ worden de kosten volledig bij u in rekening gebracht. Hieronder vallen bijvoorbeeld het ontbreken van de toevoer van gas, water en/of elektriciteit.
Woningcorporaties dragen zorg voor de veiligheid van hun woningen, ook wanneer huurders zelf eigenaar zijn van hun verwarmingstoestel. Wooncompagnie voert daarom een actief beleid om open toestellen die in eigendom zijn van huurders te vervangen voor een toestel van Wooncompagnie. Open toestellen zijn bijvoorbeeld een geiser, gaskachel, moederhaard of open cv-ketel. Dit apparaat kan een gevaar opleveren voor uw gezondheid, omdat deze eenvoudig koolmonoxide uit kan stoten. Wij willen uw open verbrandingstoestel daarom graag vervangen voor een veiliger alternatief. Voor het vervangen van het toestel hebben wij toestemming van de huurder nodig. Dit komt omdat wij een huurverhoging vragen voor het nieuwe toestel. Heeft u hier vragen over neemt u dan contact op met de afdeling Beheer en Onderhoud van Wooncompagnie.

Elk jaar vóór 1 mei ontvangt u een brief met een toelichting op de huuraanpassing en een huuraanzegging.

Wilt u uw voorstel eerder zien? Dit kan vanaf 4 april op Mijn Wooncompagnie. Maakt u nog geen gebruik van Mijn Wooncompagnie? Stuur dan een e-mail naar klantcontact@wooncompagnie.nl met daarin uw naam en adresgegevens. Wij sturen u dan uw tijdelijke inloggegevens toe, waarmee u zelf kunt inloggen.

Heeft u een ruilkandidaat gevonden? Dan zijn er twee manieren om woningruil aan te vragen:

Om in aanmerking te komen voor bepaalde woningen moet u voldoen aan een bepaald inkomen, een bepaald aantal personen of een bepaalde leeftijd. Dit verschilt per woning en woonplaats.

Voor een alle woningen geldt een inkomensgrens. Het kan ook zijn dat vanwege de grootte van de woning een eis wordt gesteld aan het minimaal aantal personen. En er zijn woningen die bedoeld zijn voor een bepaalde leeftijdscategorie, bijv. 55+.
Naast de genoemde ‘passendheidsnormen’ gelden enkele andere voorwaarden:
  • Er zijn gemeenten die eerst een woonruimtevergunning verstrekken voordat er mag worden geruild.
  • Na toestemming voor woningruil moeten alle ruilkandidaten de woning daadwerkelijk in gebruik nemen als woonruimte.
  • U dient minimaal één jaar woonachtig te zijn op uw huidige adres.
  • Binnen één jaar na de woningruil mag u de huur niet opzeggen. 
  • Er is geen huurachterstand.
  • Alle plichten uit de huurovereenkomst worden correct uitgevoerd.
  • De ruilende partijen accepteren de woning in de huidige staat.
  • De woning mag geen 'bijzondere' woning zijn (dus geen seniorenwoning of aangepaste woning).
  • Woningruil is alleen mogelijk als de nieuwe woning ook daadwerkelijk een huurwoning blijft. Sommige woningen worden verkocht, gesloopt of gerenoveerd.
  • De gezinssamenstelling moet in overeenstemming zijn met de grootte van de woning.
  • De ruilkandidaat moet voldoen aan de geldende inkomenseis: voor de sociale sector een bruto
    gezamenlijk jaarinkomen van maximaal € 40.349,- (prijspeil 2017) en voor de vrije sector een bruto gezamenlijk
    maandinkomen van vier keer de netto huur.
Uw huurwoning blijft drie maanden op onze website staan. Na deze drie maanden ontvangt u automatisch een e-mail met de mogelijkheid voor een verlenging. Als u hier niet op reageert wordt uw advertentie automatisch verwijderd.
Als u uw wachtwoord bent vergeten kunt u deze opnieuw aanvragen door op de knop ‘Wachtwoord vergeten’ te klikken. Dan krijgt u een automatische e-mail met uw wachtwoord.
Heeft u een woningruilaccount aangemaakt en kunt u niet inloggen? Controleer dan uw e-mailadres en wachtwoord. U logt altijd in met uw persoonlijke e-mailadres. Uw wachtwoord moet uit minimaal 6 karakters bestaan  en minimaal 1 kleine letter, 1 hoofdletter en 1 cijfer bevatten.
Ja, u kunt uw digitale advertentie zelf verwijderen. Klik hier om in te loggen op uw Woningruilaccount, ga naar ‘Uw gegevens’ en klik op ‘Advertentie verwijderen’.
Ja, woningruil is ook mogelijk met andere woningbouwcorporaties. Hiervoor moet u contact opnemen met beide woningcorporaties en de woningruilformulieren invullen. Klik hier voor het woningruilformulier van Wooncompagnie.  
Twee of meerdere partijen willen ruilen van woning. U moet verhuurders en (soms) gemeenten toestemming vragen voor de woningruil.
  • Met andere huurders met een woning van Wooncompagnie.
  • Met huurders van andere corporaties of particuliere verhuurders in heel Nederland
Als u ruilt met een andere huurder van Wooncompagnie krijgt u een nieuwe huurovereenkomst. Wooncompagnie ziet een woningruil als een gewone verhuizing. Hiervoor wordt € 25,00 administratiekosten in rekening gebracht.
 

Ja, u heeft toestemming nodig. Wooncompagnie overweegt onderstaande zaken voordat er wel of geen toestemming voor woningruil wordt gegeven:

  • Woningruil moet voldoen aan de passendheidsnormen. Een jongere mag bijvoorbeeld niet naar een seniorenwoning verhuizen. De passendheidsnormen zijn afhankelijk van het woonruimteverdeelsysteem waar de woningen onder vallen.
  • Het (gezamenlijk)belastbaar inkomen van de ruilkandidaat wordt getoetst aan de huidige regelgeving. Wij toetsen dit aan de hand van uw meest recente definitieve belastingaanslag(en). Heeft u geen belastingaangifte gedaan? Dan kunt u bij de Belastingdienst een zogeheten inkomensverklaring opvragen. De Belastingdienst is telefonisch bereikbaar via 0800-0543.
  • De huidige huurder en de ruilpartner mogen geen huurachterstand hebben.
  • Een ruilpartner waarvan bekend is dat die overlast veroorzaakt, wordt niet snel als nieuwe huurder geaccepteerd.
  • Voor de beoordeling van de voorgaande twee punten vragen wij van de ruilpartner een verhuurdersverklaring van de huidige verhuurder.
  • Wij controleren of de ruilpartner(s) staan ingeschreven op de betreffende adressen. Dit doen wij aan de hand van een historisch uittreksel uit de Basisregistratie personen van de gemeente.
  • Ook controleren wij of u de rechtmatige eigenaar, gebruiker en/of huurder bent van de woning.
Via onze website kunt u gratis uw woning aanbieden en reageren op andere woningruiladvertenties. Heeft u een ruilkandidaat gevonden en bent u het met elkaar eens, dan is de volgende stap: u vraagt onze toestemming.

Klikt u hier om naar de pagina te gaan waar u een woningruil account kunt aanmaken of in te loggen wanneer u al een account heeft.
Ja, de huur van de woning kan worden aangepast aan het huidige prijspeil. 
Ja. De woning dient in goede staat te zijn om in aanmerking te komen voor woningruil. De ruilkandidaat accepteert de woning in de huidige staat.
Ja. U betaalt € 25,00 voor een nieuw huurovereenkomst.
De huuraanpassing die wij dit jaar vragen is mede afhankelijk van de streefhuur. Wilt u weten welke streefhuur geldt voor uw woning? Kijk dan op mijn.wooncompagnie.nl.
 
Ja, vanaf 4 april kunt u uw huurvoorstel al lezen op Mijn Wooncompagnie.
Maakt u nog geen gebruik van Mijn Wooncompagnie? Stuur dan een e-mail naar klantcontact@wooncompagnie.nl met daarin uw naam en adresgegevens. Wij sturen u dan uw tijdelijke inloggegevens toe, waarmee u zelf kunt inloggen.

Ja, volgens de wet mag Wooncompagnie elk jaar per 1 juli de huren aanpassen. Dit mag zowel omhoog als omlaag. De huurverhoging die dit jaar maximaal mag worden gevraagd is:

  • 2,8% (inflatie + 2,5%) voor huishoudinkomens tot 40,349,- (inkomensjaar 2015)

  • 4,3% (inflatie + 4,0%) voor huishoudinkomens boven €40,349,- (inkomensjaar 2015)

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid. Klik hier.
 

De huurverhoging ligt bij Wooncompagnie tussen de 0,00% en 1,3% en de gemiddelde huurverhoging is 0,00%. Het percentage dat voor u geldt, vindt u in de brief die u van ons heeft ontvangen.

Voor het eerst dit jaar maakt Wooncompagnie gebruik van een huurverlaging.

Let op! In uw huurspecificatie is het huurverhogingspercentage afgerond op 1 decimaal.

Voorbeeld: Het aangegeven percentage in de brieftekst is 1,24%. Maar in de tabel is deze afgerond op 1,3%. Wanneer u zelf de berekening maakt, zult u zien dat  de berekening klopt.

Wooncompagnie kiest bewust voor een bescheiden huuraanpassing. Onze maximale huuraanpassing is 1,3% en gemiddeld is de huuraanpassing gelijk aan de inflatie (0,0%). Het percentage dat voor ú geldt, vindt u in de brief die u van ons heeft ontvangen.

Let op! In uw huurspecificatie is het huurverhogingspercentage afgerond op 1 decimaal.

 

Voorbeeld: Het aangegeven percentage in de brieftekst is 1,24%. Maar in de tabel is deze afgerond op 1,3%. Wanneer u zelf de berekening maakt, zult u zien dat  de berekening klopt.


Dat doen we omdat wij weten dat betaalbaarheid belangrijk is voor u. Daarom bekijken we ons huurbeleid elk jaar kritisch. Zo willen we kosten besparen en huren betaalbaar houden. Meer weten over ons huurbeleid klik hier.
Als u in de hele woning geen warm water heeft dan neemt u contact op met de cv-installateur. Bovenaan de pagina vindt u het telefoonnummer of klik hier. De telefoonnummers zijn afhankelijk van de woonplaats.
U meldt dit bij de cv-installateur. Bovenaan de pagina of hier vindt u het telefoonnummer. De telefoonnummers zijn afhankelijk van de woonplaats.
Het onderhoud is voor uzelf. Dit behoort tot het normale onderhoud van schilderwerk binnen in de woning. Roestvorming is geen directe aanleiding om tot vervanging over te gaan. Als de radiator lekt als gevolg van roest dan neemt u contact op met de cv-installateur.
Dit  vraagt u schriftelijk bij ons aan. Dit kan via klantcontact@wooncompagnie.nl of u stuurt het per post naar ons op. Als uw aanvraag is ontvangen wordt bekeken of de woning in aanmerking komt voor het plaatsen van cv. Als dit mogelijk is, ontvangt u van ons een schriftelijke aanbieding  met een 'akkoordverklaring'. Een huurverhoging hiervoor is van toepassing. Zodra wij een getekende akkoordverklaring van u hebben ontvangen geven bij opdracht aan de cv-installateur.
Meld uw klacht online. Klik hier voor het formulier om een klacht te melden.
  • Thermostaat zo laag mogelijk zetten.
  • Haal de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact, tenzij u een digitaal display heeft. Laat de stekker er dan in.
  • Wacht minimaal tien minuten voor u begint met uw verwarming ontluchten.
  • Begin bij de radiator op het laagste punt in uw huis. Werk dan naar boven en eindig met de radiator op het hoogste punt.
  • Sluit de kraan van de radiator die u wilt ontluchten.
  • Houd een doekje bij het ontluchtingsventiel van de radiator en draai het ventiel open. Als er water uit komt, draait het ventiel weer dicht.
  • Draai de radiatorkraan weer open. Als u alle radiatoren heeft ontlucht, kunt u de stekker van de cv-ketel weer in het stopcontact doen.
  • Controleer op de waterdruk in de cv-ketel goed is. Dat is het geval als de wijzer van de manometer in het groene gedeelte staat, tussen 1,5 en 2 bar. Staat de wijzer in het rode gedeelte, vul de ketel dan bij.
  • Controleer de waterdruk op de meter van uw CV ketel. De zwarte wijzer moet tussen de 1,5 en de 2 bar staan. Staat deze lager dan 1,5 bar, dan is het belangrijk om de CV ketel bij te vullen. 
  • Wanneer u de CV ketel wilt bijvullen is het belangrijk deze eerst te laten afkoelen door de thermostaat naar beneden te draaien. Nadat de CV ketel is afgekoeld trekt u de stekker van de CV ketel uit het stopcontact.
  • In de buurt van de CV ketel vindt u een waterkraan. Sluit een vulslang aan op de waterkraan en laat deze iets vollopen zodat de meeste lucht uit de vulslang verdwijnt. Sluit deze daarna aan op de vulkraan van het verwarmingssysteem. 
  • Draai de waterkraan voorzichtig open en vervolgens de vulkraan door deze 1/4 slag te draaien. 
  • Daarna laat u de waterkraan stromen totdat de druk voldoende hoog is (tussen de 1,5 en de 2 bar). 
  • Draai daarna de vulkraan op het verwarmingstoestel dicht en vervolgens de waterkraan. 
  • Voordat u de slang afkoppelt, houdt u de emmer onder de kraan voor het water dat uit de vulslang zal komen. 
  • Daarna kunt u de CV ketel weer aanzetten.
  • Kijk naar de instructiefilm CV ketel bijvullen
Als zich nu toch een storing voordoet kijk dan eerst of: 
  • de stekker van de ketel in het stopcontact zit;
  • er geen stroomstoring is opgetreden;
  • er wel gas wordt geleverd;
  • de waakvlam brandt (niet bij hr-combi);
  • er voldoende water in de installatie zit 1,5 bar;
  • de ketelthermostaat goed staat ingesteld;
  • de radiatorkranen openstaan;
  • de kamerthermostaat op de goede temperatuur staat ingesteld.
  • de stekker van de ketel uit stopcontact halen. Wacht 10 seconden. Steek de stekker weer in het stopcontact om de ketel te resetten. 

Wooncompagnie heeft haar huurbeleid aangepast. Meer weten over ons huurbeleid klik hier.   

  • Is uw huidige netto huur extreem hoger dan de streefhuur? Dan verlaagt Wooncompagnie uw huur. Dit betreft ongeveer 2000 huishoudens.

  • Is uw huidige netto huur ongeveer gelijk aan de streefhuur? Dan geldt er een huuraanpassing van 0,00%. Dit betreft ongeveer 4500 huishoudens.

  • Is uw huidige netto huur onder de streefhuur? Dan geldt er een huurverhoging van maximaal 1,30%. Dit betreft ongeveer 7000 huishoudens.  

Let op! In uw huurspecificatie is het huurverhogingspercentage afgerond op 1 decimaal.

 

Voorbeeld: Het aangegeven percentage in de brieftekst is 1,24%. Maar in de tabel is deze afgerond op 1,3%. Wanneer u zelf de berekening maakt, zult u zien dat  de berekening klopt.
 Ja, de Belastingdienst/Afdeling Toeslagen past de nieuwe huurgegevens automatisch aan. U hoeft dus niets te doen. Het kan zijn dat de Belastingdienst/Toeslagen uw gegevens niet kan verwerken. Dan ontvangt u in juni een brief met een formulier van de Belastingdienst/Toeslagen met de vraag uw nieuwe huurgegevens door te geven. Meer weten over de huurtoeslag? Neem dan contact op met de Belastingdienst (telefoon: 0800 0543) of kijk op www.toeslagen.nl.
Nee, het huurbeleid wordt niet met terugwerkende kracht aangepast. Wooncompagnie houdt altijd rekening met de maximale huurprijs. U heeft nooit meer betaald dan Wooncompagnie wettelijk mag vragen.
Nee, Wooncompagnie koppelt ook dit jaar de huuraanpassing niet aan uw inkomen. Wij hebben uw inkomensgegevens dus niet opgevraagd bij de Belastingdienst. Goed om te weten: als wij uw inkomensgegevens wél hadden opgevraagd, had de Belastingdienst u daarover geïnformeerd.
Elk jaar vindt de huuraanpassing plaats op 1 juli, ongeacht de ingangsdatum van het huurcontract. Dit is wettelijk zo geregeld. U kunt dit ook nalezen in de Algemene Huurvoorwaarden.
Indien uw woning is verbeterd, door bijvoorbeeld een nieuwe Cv-installatie of dubbelglas dan is uw huur verhoogd naar aanleiding van deze verbetering. Uw huur wordt alsnog per 1 juli meegenomen in de jaarlijkse huurverhoging.
Betaalt u de huur via een automatisch incasso? Dan wordt met ingang van 1 juli automatisch het nieuwe huurbedrag afgeschreven. Betaalt u op een andere wijze? Bijvoorbeeld via een periodieke overschrijving? Zorg er dan voor dat met ingang van 1 juli 2017 het juiste huurbedrag wordt betaald.
De netto huurprijs wordt ook wel ‘kale huurprijs’ genoemd. Dit is de huurprijs zónder servicekosten. De bruto huurprijs is dus het bedrag inclusief de servicekosten. 
De streefhuur is de reële huurprijs die wordt gevraagd als een woning vrijkomt. De streefhuren die Wooncompagnie hanteert liggen op ongeveer 2/3 van de maximale huren. De maximale huur is wat Wooncompagnie wettelijk mag vragen voor uw woning.
Uw woning kent een wettelijke puntentelling. Op basis daarvan wordt de maximale huurprijs bepaald. Wilt u weten hoe uw puntentelling is opgebouwd? Kijk dan op www.mijn.wooncompagnie.nl.
Servicekosten zijn bijkomende kosten. Zoals bijvoorbeeld stookkosten, kosten voor het tuinonderhoud, glasverzekering, verlichting en het schoonmaken van gemeenschappelijke ruimten.
Nee, de huurverhoging wordt berekend over de kale (netto) huurprijs. Servicekosten vallen hierbuiten. 
 Als het huurcontract van een woning wordt opgezegd en de woning opnieuw wordt verhuurd, mag Wooncompagnie de huur aanpassen en in overeenstemming brengen met de streefhuur. Door de jaren heen zijn er verschillen geweest in het huurbeleid waardoor de huurprijzen kunnen variëren.
De prijs- en kwaliteitsverhouding van uw woning is vastgelegd in een door de overheid voorgeschreven puntenstelsel of woningwaarderingstelsel (WWS). Hierbij worden punten gegeven voor onder meer het aantal kamers, het vloeroppervlak, het energielabel, de tuin en het balkon. Bij elkaar opgeteld vormen deze punten het puntentotaal van uw woning. Het totale aantal punten is bepalend voor de maximale huurprijs die Wooncompagnie voor een woning mag vragen. Het woningwaarderingsstelsel is per 1 oktober 2015 aangepast. Een nieuw element is de WOZ-waarde, die voor circa 25% de maximale huurprijs bepaalt. Wilt u de puntentelling van uw woning inzien? Kijk dan op www.mijn.wooncompagnie.nl.
Wooncompagnie laat jaarlijks de door de gemeente vastgestelde WOZ-waardes toetsen door een beëdigd taxateur. Indien afwijkingen worden geconstateerd maakt Wooncompagnie bezwaar.
U kunt alsnog bezwaar maken tegen de WOZ-waarde binnen een bepaalde termijn dat u van uw gemeente de beschikking heeft ontvangen. Dit traject gaat geheel buiten Wooncompagnie om. Als u bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde en u wordt in het gelijk gesteld, dan ontvangt Wooncompagnie van de gemeente de gecorrigeerde WOZ-waarde. Deze wordt door Wooncompagnie direct in de WWS van uw woning gecorrigeerd.
Indien blijkt dat door de correctie de huurverhoging aangepast moet worden, zal Wooncompagnie dit direct doorvoeren en storten we het teveel betaalde weer naar u terug.
Nee, deze worden niet opgenomen in het puntensysteem en vormen dus geen onderdeel van de huurverhoging. Neemt Wooncompagnie de voorzieningen/verbeteringen over en worden deze opgenomen in de puntentelling? Dan wordt hier wel huurverhoging over berekend.
Nee, de huurverhoging is wettelijk bepaald. Dit staat los van het aantal punten van de woning, mits de maximale huurprijs niet wordt overschreden.
Uiteraard moet uw puntenwaardering wel goed in het systeem staan. Als deze bij u niet klopt kunt u een e-mail sturen naar Klantcontact, klantcontact@wooncompagnie.nl.
Nee, de huurverhoging is wettelijk bepaald. Dit staat los van het aantal punten van de woning, mits de maximale huurprijs niet wordt overschreden.
Uiteraard moet uw puntenwaardering wel goed in het systeem staan. Als deze bij u niet klopt kunt u een e-mail sturen naar afdeling Klantcontact, klantcontact@wooncompagnie.nl.
Nee, de huuraanpassing is wettelijk bepaald. Dit staat los van het aantal punten van de woning, mits de maximale huurprijs niet wordt overschreden.
Uiteraard moet uw puntenwaardering wel goed in het systeem staan. Als deze bij u niet klopt kunt u contact een e-mail sturen naar afdeling Klantcontact, klantcontact@wooncompagnie.nl.

In sommige gevallen hebben woningen geen puntentelling. Hierbij moet u denken aan monumenten, woon-zorgcomplexen en woningen uit de vrije sector (netto huur > € 710, 68).